Consumentenprogramma Kassa in de fout bij item over Unibet
Consumentenprogramma Kassa in de fout bij item over Unibet
Het consumentenprogramma Kassa is afgelopen zaterdag meerdere malen in de fout gegaan bij het item over Unibet. In het programma, dat primetime op NPO 2 werd uitgezonden, werd aandacht besteed aan de manier waarop Unibet de regels zou omzeilen. Het Online Casino zou zowel voor als na de legalisatie van de Nederlandse Kansspelmarkt, de regels hebben overtreden. Zoals wel vaker betrof het zeer eenzijdige berichtgeving, waarbij de redactie van het programma ook nog eens meerdere malen in de fout ging. Ook zeer pijnlijk was de rol van Mirjam Bikker. De fractieleider van de ChristenUnie was aanwezig in de studio, maar greep geen enkele keer in op het moment dat er verkeerde informatie met de kijker werd gedeeld.
"Zo omzeilt online goksite Unibet de regels" met deze kop werd het item van te voren op de website van Kassa aangekondigd. We gingen er dan ook eens goed voor zitten toen het programma zaterdagavond om 19:15u op NPO 2 werd uitgezonden. In de intro wordt Unibet de grootste aanbieder van online kansspelen in Nederland genoemd. Verder horen we dat het bedrijf de regels omzeilt en dat de gedupeerde spelers met lege handen achterblijven.
Aan het begin van de uitzending komen Dave en Brian aan het woord. Zij verloren grote bedragen op Unibet in de tijd dat het bedrijf nog geen vergunning had om haar diensten in ons land aan te mogen bieden. Ze spreken uitgebreid over de triggers die door casino's worden verzonnen om klanten aan het spelen te houden. Een van de voorbeelden daarvan zijn de cashbonussen die verliezende spelers zo nu en dan ontvangen. Dave, die zo'n €150.000 verloor, zegt dat ook de toernooien, waarbij je bijvoorbeeld een reis kon winnen als je in de top 100 van het klassement zou eindigen, voor hem een belangrijke reden was om door te gokken om een zo'n hoog mogelijke score te behalen.
Kassa vertelt daarna dat spelers als Dave en Brian nog geen 10% van het klantenbestand vertegenwoordigen maar dat zij wel verantwoordelijk zijn voor bijna de helft van de winsten van online gokbedrijven. Daarna vertelt Dave dat hij niet wist dat Unibet voor 1 oktober 2021 geen vergunning had voor de Nederlandse kansspelmarkt. Hij laat weten gewoon met iDEAL te hebben gestort en dat de pagina's die hij bezocht gewoon in het Nederlands waren geschreven.
Kassa gaat daarna voor de eerste keer in de fout. Het laat namelijk een animatie zien waarin het praat over illegale aanbieders die voor 1 oktober 2021 actief waren in Nederland. In de korte video herkennen wij de logo's van Kansino, Unibet, bet365 en Jacks.nl. Het gaat hier duidelijk om foutieve informatie want Jacks.nl en Kansino zijn pas na 1 oktober 2021 gelanceerd en bestonden helemaal nog niet voor het opengaan van de Nederlandse markt. Bet365 bestond al wel, maar was juist een van de partijen die er in een eerder stadium al voor had gekozen om haar diensten juist niet in Nederland aan te bieden en te wachten tot het een vergunning in handen had.
Kassa wekt met de animatie en de bijbehorende tekst dan ook de suggestie dat Kansino, bet365 en Jacks.nl de regels hebben overtreden wat helemaal niet het geval is. Voor een consumentenprogramma dat wordt betaald met geld van de Nederlandse belastingbetaler zijn dit soort fouten uiteraard erg kwalijk te noemen en we gaan er dan ook vanuit dat er zo snel mogelijk een rectificatie komt.
Steeds meer zaken tegen online casino's
Daarna gaat het programma verder met aandacht voor spelers die een claim hebben ingediend om hun verloren geld terug te krijgen. Dit is mogelijk, maar gaat wel uitsluitend over bedragen die zijn verloren in de tijd dat de online casino's illegaal actief waren in ons land. Advocaat Benzi Loonstein, die meerdere spelers bijstaat, won inmiddels al meerdere zaken, bij verschillende Nederlandse rechtbanken. Daarnaast worden er ook meerdere massa claims voorbereid. In de uitzending komt Deepak Thakoerdien aan het woord. De jurist is bezig met zo'n massaclaim en zegt dat 80% van zijn klanten actief waren bij Unibet. Inmiddels hebben al ruim 6.000 spelers zich gemeld en betreft de eis een bedrag van €45.000 per persoon.
Unibet werkt niet echt mee
De jurist laat weten dat spelers in Nederland het recht hebben om hun eigen persoonlijke gegevens in te zien en dat de speelgeschiedenis bij een online casino daar ook onder valt. Unibet zou het spelers steeds lastiger maken om deze gegevens, die nodig zijn voor de massaclaim, in handen te krijgen. Zonder deze speelgeschiedenis is het voor een speler vrijwel onmogelijk te bewijzen hoeveel geld hij of zij exact heeft verloren. Deepak laat verder nog weten dat bedrijven als Unibet steeds vaker worden beschermd door de wetgeving op Malta, waar veel online casino's gevestigd zijn.
Overeenkomst tussen aanbieder en speler nietig vanwege ontbreken vergunning
Daarna gaat het item verder in de studio waar Mirjam Bikker, fractieleider van de ChristenUnie en advocaat Pepijn Le Heux aanwezig zijn. Kassa presentatrice Amber Kortzorg, vraagt Le Heux vervolgens om toe te lichten waardoor spelers aanspraak kunnen maken om verloren bedragen terug te krijgen. De advocaat, die gespecialiseerd is in zaken tegen gokbedrijven, laat weten dat dit komt omdat de online casino's voor 1 oktober 2021 geen vergunning hadden in ons land. Zij hadden dan ook helemaal geen Nederlandse spelers mogen accepteren. De online casino's gingen vaak zelfs nog een stap verder door echt actief op zoek te gaan naar Nederlandse klanten. Daarnaast werden informatie en registratiepagina's veelvuldig in het Nederlands aangeboden en kon er gewoon via iDEAL gestort worden. Omdat deze aanbieders geen vergunning hadden voor de Nederlandse kansspelmarkt, hebben al meerdere rechters geoordeeld dat de overeenkomst tussen speler en aanbieder nietig is. Dit zorgde ervoor dat er in meerdere zaken werd beslist dat online casino's de spelers moeten terugbetalen.
Le Heux laat vervolgens weten dat Unibet ook steeds slechter meewerkt. Waar het bedrijf voorheen nog wel aanwezig was in de rechtszaal en er ook bedragen zijn uitbetaald, zijn er tegenwoordig zelfs zaken waarbij ze gewoon niet zijn komen opdagen en ze het verloren bedrag ook niet hebben terugbetaald. Ze kunnen dit doen omdat ze zich verschuilen achter wetgeving op Malta, die er alles aan doet om gokbedrijven, die op Malta belasting betalen, zoveel mogelijk te beschermen tegen problemen in andere landen.
Mirjam Bikker laat daarna weten dat de Kansspelautoriteit nog meer zou moeten doen om bedrijven als Unibet aan te pakken. Zelfs binnen de huidige wet- en regelgeving verwacht ze meer actie van de Ksa, die de vergunning van Unibet bijvoorbeeld zou kunnen intrekken.
Redactie Kassa opnieuw in de fout
Waar het in de eerste twaalf minuten vooral ging over de situatie van voor 1 oktober 2021 is het daarna tijd om de huidige stand van zaken te bespreken. Al vrij snel gaat het programma daarna opnieuw in de fout. Het gaat om spelers die in Cruks staan maar nog steeds mailtjes van online casino's zoals Unibet ontvangen. Spelers die zichzelf in Cruks hebben gezet kunnen niet meer inloggen bij een Nederlands Legaal Online Casino. Dit uitsluitselregister is echter anoniem waardoor de aanbieders zelf niet eens weten wie er in Cruks staan. Spelers die inloggen krijgen een foutmelding en hebben geen toegang tot al hun gokaccounts tot de periode waarin ze in Cruks staan is verlopen. Unibet weet echter niet welke speler wel of niet in Cruks is opgenomen waardoor zij hier ook hun mailings niet op kunnen aanpassen. Door de eenzijdige en foutieve berichtgeving in Kassa lijkt het net alsof de online casino's, spelers die in Cruks staan, moedwillig benaderen. De aanbieders hebben hier echter geen belang bij want deze spelers kunnen niet inloggen en dus ook niet storten of spelen zolang ze in Cruks staan. Zowel de redactie van Kassa als advocaat Deepak Thakoerdien lijken niet op de hoogte te zijn dat Cruks anoniem is. Mirjam Bikker had daarna alle ruimte in de studio om het programma op deze fout te wijzen, maar ook dat gebeurde niet.
Bikker haalt stortingslimieten door elkaar
Er volgde daarna nog een derde pijnlijke blunder. Bij het bespreken van de per 1 oktober ingevoerde stort- en speellimieten, lijkt de redactie haar huiswerk wederom niet te hebben gedaan. Een redacteur zou het stortingsbedrag zomaar naar €50.000 hebben kunnen verhogen. Hiervoor moest dan wel meerdere keren worden aangegeven dat de persoon bewust was van de risico's. Het programma lijkt alleen niet te weten dat er een verschil zit tussen het verhogen van het maximale stortingslimiet en het ook daadwerkelijk kunnen storten van het ingevoerde bedrag. Gokbedrijven moeten namelijk een extra controle uitvoeren als de wettelijke stortingslimiet van €700 wordt overschreden.
Spelers die een account openen hebben een standaard stortingslimiet van €350. Dit is vastgelegd in de Regeling Speellimieten van het ministerie van Justitie en Veiligheid, die sinds 1 oktober 2024 van kracht is. Daarnaast heb je nog de stortingslimiet van €700, dat onderdeel is van de beleidsregel verantwoord spelen van de Kansspelautoriteit, ook ingevoerd op 1 oktober 2021. Dit is een netto stortingslimiet die je alleen maar kunt verhogen naar het doorstaan van de draagkrachttoets. Hierbij moeten spelers een loonstrook aanleveren om aan te tonen dat zij grotere bedragen kunnen verliezen. De redacteur van Kassa heeft haar stortingslimiet dus wel kunnen verhogen maar het is niet zo dat ze dus ook daadwerkelijk €50.000 kan storten, maar dat heeft het programma helemaal nooit getest.
Lees meer over de speellimieten die per 1 oktober 2024 zijn ingevoerd
Presentatrice Ambert Kortzorg leest daarna de reactie van Unibet voor. Het bedrijf geeft aan dat spelers die meer dan €700 willen storten echt moeten kunnen aantonen dat ze dit kunnen betalen. Mirjam Bikker haalt de twee eerder genoemde stortingslimieten daarna door elkaar waardoor ze de kijker foutief informeert, wat op zijn zachts gezegd "slordig" te noemen is.
Het moge duidelijk zijn dat de redactie van Kassa meerdere steken heeft laten vallen in het item over Unibet. De kijker thuis moet er vanuit kunnen gaan dat de informatie die ze in dergelijke consumentenprogramma's tot zich krijgen, juist is. Consumentenprogramma's zijn erg belangrijk om misstanden te bespreken en de gemaakte items hebben zonder enige twijfel invloed op de publieke opinie. In het kansspeldossier zien we echter al meerdere jaren dat redacties maar ook Kamerleden shoppen met informatie en cijfers. Deze worden vervolgens gebruikt op een manier die hen goed uitkomt, waardoor er op verschillende vlakken een verkeerd beeld is ontstaan over de Nederlandse kansspelmarkt. Dit is zeer kwalijk te noemen en zal uiteindelijk ook alleen maar averechts gaan werken. We verwachten dat Kassa zo snel mogelijk met een rectificatie komt, hopelijk al in de volgende uitzending en natuurlijk ook op hun website.
De complete uitzending van Kassa, met daarin het item over Unibet, is terug te kijken via uitzendinggemist.nl
Gerelateerd nieuws
Pokeren.nl Poker Series
Doe mee en win een plek in Team Pokeren.nl
Om te voldoen aan wet- en regelgeving rondom kansspelen zouden we graag eenmalig willen weten of je 24 jaar of ouder bent.
Ik ben 24 jaar of ouder IK BEN JONGER DAN 24 JAAR