Review: From Vietnam to Vegas

Review: From Vietnam to Vegas

From Vietnam to Vegas is een boek geschreven door de World Series of Poker Main Event Champion van 2016 Qui Nguyen en Steve Blay. Blay is de oprichter van Advanced Poker Trainings en is naast pokercoach ook schaakcoach en ontwerper van software. Het boek is uitgegeven door D&B Poker, één van de voornaamste drukkers van Pokerboeken, die onder andere ook Pursuit of Poker Success en Moorman's Book of Poker uitbracht.

Hoewel de titel in eerste instantie de indruk wekt dat het om een autobiografie van Qui Nguyen gaat, is het boek voornamelijk een analyse van de drie dagen durende finaletafel van het World Series of Poker Main Event 2016 vanuit het perspectief van Qui Nguyen. Van de in totaal 364 handen die er zijn gespeeld, worden er 176 op een gedetailleerde wijze besproken. Steve Blay is een expert in het wiskundige gedeelte van poker en Independent Chip Model en legt alle handen tot in de puntjes uit en neemt daarbij het denkproces van de zeer ervaren Qui Nguyen mee.

From Vietnam to Vegas

Info
Titel From Vietnam to Vegas
Auteurs Qui Nguyen, Steve Blay (voorwoord Antonio Esfandiari)
Uitgever D&B Poker
Datum November 2017
ISBN 9781909457805
Pagina's  448 pagina's
Afmeting 7" x 9"/240 x 170mm

From Vietnam to Vegas bestaat uit de volgende hoofdstukken:

1. Voorwoord van Antonio Esfandiari
  2. Blay's visie van Poker Expertise
  3. WSOP Finaletafel dag 1
  4. WSOP Finaletafel dag 2
  5. WSOP Finaletafel dag 3
  6. Q & A met Qui Nguyen
  7. Autobiografie Qui Nguyen: From Vietnam to Vegas.

Voorwoord en Poker Expertise

Antonio Esfandiari, die ten tijde van de de finaletafel van het Main Event commentator was bij de uitzending op ESPN, schrijft overtuigend. Hij zorgt met zijn woorden er al voor dat je zin krijgt om door het boek te bladeren. Esfandiari beschrijft Nguyen als onvoorspelbaar agressief voor zijn tegenstanders, en omschrijft zijn plays als dapper en goed doordacht. Meerdere handen waren een genot om naar te kijken via de uitzending en hij was vereerd dan ook een voorwoord te mogen schrijven. Esfandiari beschrijft daarbij ook het huidige pokerklimaat in de live scene:

"Mostly, i want to thank Qui for helping bring fun back to poker. So many modern players bring seriousness to the table both in their behavior and in their playing style. Qui brought a swagger and charisma to the table, and was willing to die by his instincs and risk taking"

Steve Blay schrijft in het eerste hoofdstuk een heel interessant stuk over twee concepten:

Poker instinct: De ervaring die iemand opbouwt door het spelen van miljoenen handen en het vaker tegenkomen van dezelfde situatie zorgen ervoor dat goede spelers 'uit instinct' al weten wat de juiste keuze is. Bijvoorbeeld door de keuze te hebben gemaakt om te check-raisen op de flop.

Thought Process: Het denkproces gebeurt volgens Blay, nadat de pokerspeler al vanuit ervaring (instinct) een keuze heeft gemaakt en gaat nu beredeneren wat de voor en nadelen zijn van deze keuze. Verder denkt de pokerspeler hier na welke handen van de tegenstander met een bepaalde zet folden en welke meegaan of verhogen (inbeelden van Handranges)

Qui Nguyen

De Finaletafel van het WSOP Main Event 2016

De Finaletafel van het Main Event wordt in drie hoofdstukken opgedeeld, en elk hoofdstuk bevat ongeveer de helft van de daadwerkelijk gespeelde handen op de dag. Aan het einde van elke hoofdstuk, geeft Qui een mooie samenvatting van dingen die hij die dag heeft geleerd aan de finaletafel. Ten tijde van het spelen wist Qui ook dat elke pauze hij en zijn tegenstanders alle gespeelde handen konden terugkijken en dit zorgt ook voor interessante beslissingen. Om jullie een idee te geven hoe handenanalyses er in het boek uitzien geven we twee voorbeelden. Één is meer gericht op het wiskundige gedeelte en de ander meer op de psychologie en instict binnen poker.

Hand 109: Blinds 500,000/1,000,000-150,000, 4 handed

Preflop: Qui (SB met 98bb) met 4s4c. Ruane (45bb) fold, Vayo (button met 111bb) raist naar 2,3M, Qui Calls, Josephy (BB met 82bb) raist naar 9m. Vayo folds, Qui Raises All-In, Josephy folds.

Resultaat: 11,750,000 chip pot winst.

Analyse: In het boek legt Qui uit dat hij zijn kleine paar zo speelde, omdat hij een read had dat Josephy alleen mensen uit de pot wilde halen (Josephy bleek ook ahqd te hebben). Nadat Vayo foldde legde hij de druk terug bij Josephy die bijna snapfolde. Steve Blay, de math magician, komt aan het einde van zijn relaas zonder cijfers met de volgende conclusie:

"Je moet altijd je pokerwiskunde kennen, maar die moet je zeker kunnen laten vallen in sommige situaties en je instict vertrouwen"

Hand 167: Blinds 600,000/1,200,000-200,000, 3 handed

Preflop: Qui (165bb) is Button met as4c. Qui raist naar 2,700,000, Josephy (42bb) raist naar 8,500,000, Vayo (74bb) Folds, Qui raises to 20,900,000, Josephy raises to 49,800,000 en is all in. Qui calls 28,900,000.

Board: qh7cac3sqs

Resultaat: Josephy heeft ruitenaqd en wint 101,400,000.

Analyse: Deze hand lijkt enigzins eenvoudig, maar Steve Blay geeft een uitgebreide analyse over de preflop beslissing en rekent ook alles uit met ICM (Independent Chip Model). Aan het einde van de berekeningen zijn we zes pagina's verder.

Blay geeft aan het einde van From Vietnam to Vegas nog een mooie samenvatting wat ICM inhoudt aan de finaletafel:

1. Ongelijke chipstacks zijn minder waard dan gelijke chipstacks
  2. Wanneer twee spelers met elkaar strijden, profiteren alle andere spelers.
  3. Wanneer een speler bet, heb je een betere hand nodig om te callen, dan je zou doen in een cash game in dezelfde spot.
  4. Probeer altijd de better te zijn in plaats van de caller. Degene die als eerste bet zegt eigenlijk: Ik ben bereid onze chipstacks allebei pijn te doen, kom maar op!

De Autobiografie: From Vietnam to Vegas

Qui Nguyen vertelt in het laatste hoofdstuk zijn levensverhaal. Hij beschrijft hoe hij van klein jongetje op de moped in Saigon beland in de Verenigde Staten. Hoe hij manicures gaf in Alaska om de huur te kunnen blijven betalen en hoe hij in contact is gekomen met poker en hierin is gegroeid. Hij vertelt over alle Home Games die hij constant organiseerde, over zijn enorme pokerwinsten en hoe hij met zijn nieuw verkregen rijkdom als een koning werd behandeld in zijn geboorteland. Hij beschrijft hoe hij alles heeft vergooit en weer opnieuw heeft opgebouwd en hoe dat hem heeft geholpen in zijn poker en in zijn verdere leven.

Conclusie

From Vietnam to Vegas is een ontzettend interessant boek op verschillende aspecten. De combinatie van de "gevoelsspeler" die Nguyen is samen met de objectieve kijk van Steve Blay is erg verfrissend en zorgt ervoor dat je op een andere manier over handen gaat nadenken. Hoewel bij het bespreken van sommige handen Blay erg diep ingaat op de stof, is het boek te lezen voor zowel beginner, intermediate, en gevorderde spelers. Het is niet zo gek dat de twee schrijvers veel aan elkaar hebben gehad toen zij elkaar leerden kennen een maand voor de desbetreffende finale in november 2016.

De autobiografie is naast leuk om te lezen ook informatief en geeft je een idee hoe bij Nguyen sommige "instincten" zijn ontstaan. Al met al geeft het boek een leuke combinatie van technische analyse en een lekker makkelijk weg te lezen verhaal. Het is ook niet nodig om het boek van links naar rechts te lezen dus men kan instappen bij elk hoofdstuk.

Je kunt het boek direct bestellen door hieronder op de afbeelding te klikken.

Gebruik deze link om in de webshop van D&B Poker te kijken

Pokeren.nl Poker Series