De invloed van koffie op pokerresultaten

De invloed van koffie op pokerresultaten

 

Waar we vaak de nadruk leggen op het strategisch aspect van pokeren is het ook belangrijk om te kijken naar het mentale aspect. In een recent uitgebracht artikel op Upswing Poker bespreekt coach Bahman Zarghami de effecten van cafeïne of jouw lichaam en de invloed die het heeft op jouw pokerspel. Ben jij een speler die graag de sessie begint met een kop koffie, of tijdens de sessie graag een paar blikjes energiedrank naar binnen werkt, dan is dit artikel misschien iets voor jou. Het artikel is door de redactie van Pokeren.nl naar het Nederlands vertaald en waar nodig was aangevuld met extra informatie.

 

Pokerspelers over de hele wereld beginnen hun dag met een kop koffie. De meeste mensen denken dat dit geen kwaad kan, of zelfs dat het gezond is, maar dit is alles behalve waar. Of je nou koffie drinkt, energiedrank of cola. Cafeïne kost jou op de lange termijn geld.

 

Sla alarm!

 

Als pokerspeler ben je uiteraard bekend met stress, maar om jouw lichaam en geest werkelijk te kunnen begrijpen is het belangrijk om te weten wat er precies gebeurt in het lichaam als je stress ondervindt. 

 

Stress is een fysieke, mentale of emotionele reactie van het lichaam als reactie op een situatie die jouw directe aandacht vereist. 

 

Dit kan als pokerspeler gebeuren bij een bad beat, als jouw internetverbinding eruit vliegt tijdens het spelen van een finaletafel of wanneer je door de meest voorzichtige speler aan tafel wordt gecheckraised op de river terwijl je de second nuts hebt.

 

Wat gebeurt er precies in het lichaam tijdens stress?

 

Om dit te illustreren gebruiken we het volgende voorbeeld. Het is diep in de nacht en je zit nog te spelen op je laatste paar online tafels. Opeens hoor je een harde knal beneden gevolgd door verschillende stemmen. Op dit tijdstip verwacht je uiteraard geen gasten en als je langzaam naar beneden loopt zie je een aantal mannen met bivakmutsen op door de gang lopen. Er wordt ingebroken!

 

Deze situatie zorgt voor een stress trigger, een alarm gaat meteen af in jouw lichaam. 

De hypothalamus, een belangrijk onderdeel in het brein, zendt een signaal naar de bijnieren. De bijnieren produceren hierdoor meteen de volgende twee hormonen

 

  • Cortisol. Een stresshormoon dat ervoor zorgt dat jouw lichaam wakker wordt in de morgen. Het hormoon zorgt verder voor het regulieren van de stofwisseling en helpt tegen onstekingen
  • Adrenaline. Een hormoon dat je brein alleen aanmaakt in een "fight-or-flight" situatie en wat inslaat als een bom.

In een situatie als deze ga je door drie verschillende fases, en de eerste is de alarmfase. In de alarmfase wordt je tijdelijk een supermens. Je lichaam kan bijvoorbeeld in één keer tegen honger en je voelt nauwelijks pijn. Dit zijn handige voordelen in een fight-or-flight situatie, maar komt je uiteindelijk duur te staan.

 

De tweede fase is de weerstandfase, en die naam heeft het niet voor niets. Jouw lichaam bouwt bepaalde weerstand op totdat je compleet uitgeput bent of de stress trigger verdwenen is. Vervolgens komt de uitputtingsfase, waarin het tijd is om de lening die je hebt gekregen van jouw lichaam om een supermens te worden terug te geven. 

 

In de uitputtingsfase ben je misschien niet fysiek moe, maar wel mentaal. Kenmerken hiervan zijn de volgende en lijken verdacht veel op iemand die op tilt is.

 

  • Irritatie
  • Verantwoordelijkheden en sociale interacties uit de weg gaan
  • Zelfdestructief gedrag
  • Slechte beslissingen maken

Potentiële lichamelijke effecten zijn

 

  • Gewichtstoename
  • Slaapproblemen
  • Hartkwalen
  • Problemen met geheugen en concentratie

 

Een aantal van deze effecten zullen vast bekend voorkomen, maar de allerbelangrijkste hebben we nog niet genoemd, namelijk angst of ongerustheid

 

Angst/ongerustheid is wat vaak blijft hangen als de stress trigger eenmaal verdwenen is. Stress is psychologische pijn van een bepaalde trigger. Angst heeft geen precieze oorzaak, maar je kunt het absoluut voelen en het heeft invloed op alle dingen die je doet. Het kan een ontzettend ongemakkelijk gevoel zijn en zelfs lijden tot paniek/angstaanvallen of depressies.

 

Wat heeft koffie hier nou mee te maken?

 

Er is een bepaalde diagnose genaamd substance/medication-induced anxiety disorder

 

Vergelijk deze symptomen eens met de volgende effecten van cafeïne:

 

  • Verhoogde bloeddruk
  • Maag-, en spijsverteringsklachten
  • Slapeloosheid (insomnia)
  • Angst/ongerustheid
  • Verhoogde hartslag
  • Vermoeidheid
  • Zenuwachtig voelen

 

Begrijp het niet verkeerd, we gaan er niet van uit dat koffie altijd angst of paniek zal veroorzaken. Maar als pokerspeler is het verstandig om dit soort substanties te vermijden, aangezien we (meer) stress en ongerustheid in ons systeem binnenlaten. 

 

Als je denkt dat je cafeïne nodig hebt om te kunnen presteren op een beter level dan schiet je waarschijnlijk ergens in tekort. In werkelijkheid zal een mens dat gezond eet en voldoende beweegt genoeg natuurlijke energie moeten hebben om hetzelfde te kunnen presteren.

 

Drink je koffie en energiedrank gewoon omdat je het lekker vindt? Overweeg dan eens om te stoppen voor een aantal weken en kijk naar het verschil. Zelfs mensen die pretenderen dat één kop koffie per dag niet het verschil zal maken zagen enorme veranderingen na het stoppen van drinken van dranken met cafeïne. Als je van plan bent een tijd te stoppen met cafeïne laat ons dan op de Pokeren.nl Discord weten hoe de voortgang gaat. 

 



Video's

You Have To Get Your Life In Order! | RYE Podcast with Coach Bahman

Pokeren.nl Poker Series

 

Doe mee en win een plek in Team Pokeren.nl